Kto powinien suplementować cynk?

Po co człowiekowi cynk?

Cynk to pierwiastek, który wchodzi w szereg reakcji biochemicznych w organizmie człowieka. Jest składnikiem wielu enzymów oraz hormonów. Chroni przed stresem oksydacyjnym, uczestnicy w syntezie kwasów DNA i w procesach odpornościowych organizmu. Reguluje nasze przewodnictwo nerwowe, wpływa na wygląd skóry oraz włosów. Uczestniczy też w reakcjach metabolizowania alkoholu. Niedobór cynku sprawia, że jesteśmy podatni na infekcję, czujemy się zmęczeni. U mężczyzn z niedoborem tego pierwiastka może wystąpić niski poziom testosteronu. Badania naukowe dowodzą, że przyczyną autyzmu może być również niedobór cynku.

Najlepsze źródła cynku

Dobra dieta jest najlepszym źródłem wszelkich składników pokarmowych. Dzisiejszy sposób żywienia większości ludzi, sprawia, że nie do końca jesteśmy w stanie pokryć nasze dzienne zapotrzebowanie na pierwiastki i witaminy. Dzieje się tak, bo nasza dieta składa się głównie z produktów już przetworzonych. Żywimy się przeważnie węglowodanami prostymi, czyli białym chlebem i makaronem. Bogatym źródłem cynku są produkty pełnoziarniste, pestki dyni i słonecznika. Do diety powinny być też włączone ryby, nabiał, jaja oraz mięso, najlepszy cynk to cynk pochodzenia naturalnego.

Kto powinien pamiętać o suplementacji cynkiem?

Osoby na diecie wegańskiej oraz sportowcy czasami zmuszeni są do suplementacji cynku. Dieta bezmięsna powoduje, że nie dajemy organizmowi odpowiednich dawek cynku i mogą wystąpić jego niedobory. Sportowcy podczas wysiłku fizycznego pozbywają się cynku z potem. Dla takich osób najlepszy cynk to ten w postaci cytrynianu. Jest bardzo dobrze przyswajalny.